Privatlivs- og cookies politik for ForRetssikkerhed

senest opdateret 29.09.2020

 

ForRetssikkerheds dataansvar

Vi tager behandlingen af dine personoplysninger alvorligt og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller dig, hvordan vi behandler dine personoplysninger til sikring af en fair og gennemsigtig behandling. Personoplysninger er alle slags oplysninger, der direkte eller indirekte kan henføres til dig som privatperson.

Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede (legitime) interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige.

Kontaktoplysninger på den dataansvarlige

ForRetssikkerhed er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.

Kontaktoplysninger:

Kontaktperson: Ulf Harbo

Adresse: Glesborg Kærvej 31,

8585 Glesborg

CVR: 39196670

Mail:  uh@forretssikkerhed.dk

Website: Forretssikkerhed.dk

Hvilke personlige data vi indsamler og hvorfor vi indsamler det

Behandling af personoplysninger

Vi behandler følgende personoplysninger:

  • Medlemsoplysninger:
  • Almindelige personoplysninger:
    • Registrerings- og kontaktoplysninger som navn, adresse, indmeldelsesdato, telefonnummer, fødselsdato, e-mailadresse, registrerings- og kontonummer
  • Personoplysninger, der er tillagt en højere grad af beskyttelse:
    • CPR-nummer
    • Oplysninger om sociale forhold i forbindelse med behandling af sager
  • Oplysninger om bestyrelsesmedlemmer, frivillige og ansatte:
  • Almindelige personoplysninger:
    • Kontaktoplysninger som adresse, telefonnummer og e-mailadresse, registrerings- og kontonummer
    • Andre oplysninger om tillidsposter, andre hverv i relation til foreningen og bankkontonummer
  • Personoplysninger, der er tillagt en højere grad af beskyttelse:
    • CPR-nummer

Her indsamler vi oplysninger fra

Normalt får vi oplysningerne fra dig. I nogle tilfælde kan der være andre kilder:

  • Offentlige myndigheder, f.eks. nødvendige skatteoplysninger ved udbetaling af løn

Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund.

Lovlige grunde til behandling er særligt:

  • Foreningens berettigede (legitime) interesser i at behandle dine oplysninger (interesseafvejningsreglen)
  • At det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt med dig
  • Behandling efter lovkrav
  • Behandling med samtykke

Formålene:

  • Ved oprettelse af medlemskab beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon, mail). Vi kan endvidere anmode om dit CPR.nr., hvis du ønsker at få indberettet din donation til Skat
  • Personoplysninger v. generelle henvendelser, rådgivning og vejledning
    • Hvis du kontakter os i forbindelse med rådgivning, vejledning eller generelle henvendelser er det helt op til dig, hvilke informationer du ønsker at videregive til os, herunder om du ønsker at forblive anonym.
  • Som led i foreningens aktiviteter, herunder planlægning, gennemførelse og opfølgning af sager
  • Opfyldelse af lovkrav, herunder folkeoplysningsloven
  • Levering af ydelser du har bestilt
  • Administration af din relation til os

Formål med behandling af oplysninger på bestyrelsesmedlemmer, frivillige og ansatte:

  • Håndtering af de ansattes hverv og pligter i foreningen
  • Overblik over og forbedring af erfaringer og kompetencer, herunder kurser
  • Opfyldelse af lovkrav
  • Udbetaling af løn, godtgørelser, refusioner og lignende
  • Administration af din relation til os

Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser

I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling udelukkende være motiveret af berettigede (legitime) interesser som:

  • Håndtering af dine medlemsrettigheder i henhold til vedtægterne m.v., herunder i forhold til generalforsamling
  • Opfyldelse af medlemspligter, herunder opkrævning og betaling af kontingent m.v.
  • Afholdelse af sociale arrangementer samt andre aktiviteter
  • Brug af situationsbilleder taget i foreningen, der afbilder en konkret aktivitet eller situation i foreningen
  • Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger også i en periode efter din udmeldelse af foreningen
  • Af hensyn til kontaktmuligheder kan der for børn og unge under 18 år behandles oplysninger om forældrene
  • Bevaring af oplysninger med historisk værdi til statistik og lignende

Samtykke

Oftest vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det. Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter vi samtykke fra en forælder. Vores udgangspunkt er 15 år. Indsamler vi personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.

Sikkerhed

Vores medarbejdere og databehandlere er underlagt tavshedspligt med hensyn til de oplysninger, der behandles i vores systemer. Når du bliver bedt om at afgive personoplysninger, sker det altid via en sikker krypteret forbindelse.

Kontaktformularer og kommentarer

Når besøgende skriver kommentarer på webstedet eller udfylder kontaktformularer, indsamler vi de data, som vises i formularen, og også den besøgendes IP-adresse og browserens user agent string for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng som er oprettet ud fra din e-mailadresse (også kaldet et hash), kan leveres til Gravatar tjenesten for at se om du bruger denne. Gravatar tjenestens privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar, vil dit profilbillede være synligt for offentligheden sammen med din kommentar.

Medier

Hvis du uploader billeder til webstedet, så bør du undlade at uploade billeder med indlejrede lokalitetsdata (EXIF GPS) inkluderet. Besøgende på webstedet kan downloade og udtrække alle lokalitetsdata fra billeder på webstedet.

Cookies

Hvis du skriver en kommentar på vores websted, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og websted i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke skal udfylde dine oplysninger igen, når du skriver endnu en kommentar. Disse cookies vil holde i op til et år.Hvis du har en konto, og du logger ind på dette websted, vil vi opsætte en midlertidig cookie for at afgøre om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ikke nogen personlige data og fjernes, når du lukker browseren.Når du logger ind, vil vi opsætte en række cookies og gemme din login-information og dine valg af skærmvisning. Login cookies holder i to dage, og skærmvalg cookies holder i et år. Hvis du vælger “Husk mig”, vil dit login holde i to uger. Hvis du logger ud af din konto, vil login cookierne forsvinde.Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, vil en yderligere cookie blive gemt i din browser. Denne cookie indeholder ikke nogle personlige data og opgiver simpelthen indlægs-ID på den artikel, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre websteder

Artikler på dette websted kan indeholde indlejret indhold (f.eks. videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre websteder opfører sig på nøjagtig samme måde, som hvis den besøgende har besøgt det andet websted.Disse websteder indsamler måske data om dig, bruger cookies, indlejrer ekstra tredjeparts sporing, og overvåger din interaktion med dette indlejrede indhold, heriblandt at spore din interaktion med indlejret indhold, hvis du har en konto og en logget ind på det websted.

Hvem vi deler dine data med

I forbindelse med retssager, sker der videregivelse af oplysninger om dine sociale forhold til advokater o.l. Vi videregiver ikke personoplysninger til firmaer til markedsføring.

Opbevaring, opdatering og sletning af dine personoplysninger

Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen, som ulønnet frivillig eller som lønnet ansat:

Medlemmer:

Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets ophør og i overensstemmelse med følgende kriterier:

  • Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 3 år efter kalenderåret for din udmeldelse af foreningen
Ulønnede frivillige:

Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:

  • Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 1 år efter dit virke er ophørt
Lønnede ansatte:

Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:

  • Bogføringsbilag, herunder f.eks. lønbilag, skal gemmes i 5 år fra udløbet af det regnskabsår, som bilaget drejer sig om
  • Andre relevante oplysninger til opfølgning og stillingtagen til eventuelle krav gemmes i 5 år efter arbejdet er ophørt

Vi opbevarer dog oplysninger på såvel medlemmer, frivillige, bestyrelsesmedlemmer og ansatte til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi. Du kan imidlertid hjælpe os med dette, ved at meddele os eventuelle ændringer til dine personoplysninger, fx ændring af adresse, telefonnummer og email. Du kan kontakte os via ovennævnte kontaktoplysninger.

Dine rettigheder

Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig:

  • Retten til at blive oplyst om behandlingen af data
  • Retten til indsigt i egne personoplysninger
  • Retten til berigtigelse
  • Retten til sletning
  • Retten til begrænsning af behandling
  • Retten til dataportabilitet (udlevering af data i et almindeligt anvendt format)
  • Retten til indsigelse

Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst.

Hvis du f.eks. henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.

Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelses-tilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet

Hvordan vi beskytter dine data

  1. Vi opbevarer alle personoplysninger i foreningen i microsofts office 365 system, som er beskyttet af personlige passwords, der fornys jævnligt og ligger på pc’er med opdaterede antivirusprogrammer. Desforuden er selve filen med oplysningerne beskyttet af kun at have et begrænset antal mennesker med adgang. Når der arbejdes på filen, foregår dette alene online i office 365’s beskyttede system og der føres log over hvad, hvem og hvornår der arbejdes på filen. Desforuden vil oplysningerne være at finde på bankens konto, som vi har lavet en databehandler aftale med.
  2. Hjemmesiden, der forbigående vil opbevare medlemmernes oplysninger, er krypteret og ligger på en sikret server. Der er indgået databehandler aftale med vores host.
  3. Backup filer af hjemmesiden bliver opbevaret i password beskyttet fil
  4. Hjemmesiden, der forbigående vil opbevare medlemmernes oplysninger, er krypteret og ligger på en sikret server.

Hvilke databrudsprocedurer vi har på plads?

Hvis alle eller nogle af de registrerede oplysninger bliver stjålet, hacket eller på anden måde kompromitteret, kontakter vi Datatilsynet og drøfter eventuel anmeldelse til politiet og til Datatilsynet.

Vi dokumenterer alle brud på følgende måde: Vi logger håndteringer af personfølsomme oplysninger. Og laver backup ugentligt af alle systemer og filer.

Vi er yderligere opmærksomme på

  1. At vi ikke indsamler flere oplysninger end nødvendigt.
  2. At vi ikke opbevarer oplysningerne længere end nødvendigt.
  3. At vi ikke anvender oplysningerne til andre formål, end de formål, som oplysningerne oprindeligt blev indsamlet til.

 

Revidering af privatlivspolitikken

Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik fra tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i privatlivspolitikken blive ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på vores websted. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.